Dlaczego jedni są wytrwali w nauce języków, a inni nie?

Od zawsze interesowało mnie, dlaczego niektórym ludziom udaje się wytrwać, choć inni w identycznych okolicznościach się poddają. Odpowiedź dostałam od amerykańskiej psycholog, profesor Stanford University Carol Dweck. Podczas swoich badań psychologicznych odkryła, że bez względu na wiek ludzie mają swoje własne teorie na temat działania świata, które są w dużej mierze wpajane we wczesnych latach i dotyczą tego, jak nasze otoczenie (rodzina, przyjaciele, szkoła, pierwsi pracodawcy) podchodzili/podchodzą do sukcesu i porażki.

Oto 4 stwierdzenia, którymi posługuje się Carol w szacowaniu poglądów ludzi na  inteligencję. Zapoznaj się z nimi i zastanów, do jakiego stopnia zgadasz się lub nie z każdym z nich.

1. Inteligencja jest jedną z wrodzonych cech, których nie jesteś w stanie znacząco zmienić.

2. Możesz uczyć się nowych rzeczy, ale tak naprawdę, nie jesteś w stanie zmienić swojej inteligencji.

3. Bez względu na posiadaną inteligencję, zawsze możesz ją w dość dużym stopniu zmienić.

4. Zawsze możesz znacząco zmienić swoją inteligencję.

Jeżeli bardziej potakiwałeś/potakiwałaś w myślach przy pierwszych dwóch zdaniach, masz według Carol Dweck raczej sztywny sposób myślenia – uważasz, że talent do czegoś albo się ma albo nie I nie ma co z tym walczyć.

Jeżeli bliżej Ci do dwóch ostatnich zdań masz raczej rozwojowy sposób myślenia- uważasz, że kompetencje to zasługa wysiłku i każdy może nauczyć się tego, czego chce.

Kierunek – rozwój

Ludzie ukierunkowani na rozwój zakładają, że można rozwijać każdą kompetencje, jeśli ma się odpowiednie warunki, wsparcie, jeżeli wierzymy i się staramy. Jest to oczywiście postawa znacznie bardziej pomagająca w nauce niż nastawienie na stałość, w którym ludzie mówią, że o ile owszem można opanować określone umiejętności, ale już zdolności do uczenia się tych umiejętności – czyli talentu – wykształcić się nie da.

U moich klientów widzę, że sztywny sposób myślenia, może stać się straszliwym ciężarem gdy trója na szynach, niezdana matura, niezadowalająca ocena postępów w szkole lub jakakolwiek inna  wpadka może zablokować dalszy rozwój. Sztywny sposób myślenia  narzuca interpretacje tego rodzaju niepowodzeń jako dowodów na to, że „nie mam tego czegoś”, nie jestem dość dobra/dobry.

Zwroty wspierające rozwój

Osoby myślące rozwojowo wierzą, iż potrafią nauczyć się radzić sobie lepiej.

To, co mówisz, wzmacnia w Tobie i w otaczających Cię ludziach nastawienie na rozwój lub sztywny sposób myślenia.

Podpowiem Ci kilka zwrotów których warto używać – wzmacniają one rozwojowy sposób myślenia:

  • Dobra robota! Co mogłabym zrobić lepiej?
  • Jesteś pracowity! Fantastycznie!
  • To nie poskutkowało. Zastanówmy się, jak do tego doszedłeś/doszedłem I mógłbyś/mógłbym zrobić lepiej, inaczej.

I tych których warto unikać – podkopują rozwojowy sposób myślenia:

  • Masz wrodzony talent! Fantastycznie!
  • Może to nie jest twoja/moja mocna strona?

Co podkopuje rozwojowy sposób myślenia a co umacnia?

Artykuł powstał  na bazie rozdziału „Nadzieja” w książce Angeli Duckworth „Upór. Potęga pasji i wytrwałości”. Serdecznie polecam!  Pamiętaj, że kompetencje językowe można rozwijać poprzez wysiłek I pracę nad sobą. Zostało to naukowo udowodnione z resztą. Więc brak talent to tylko I aż wymówka I bariera w twojej głowie.

wytrwałość w nauce angielskiego

Cześć!

Nazywam się Anna Modrzejewska i jestem coachem językowym. Jako psycholog i trener zmiany specjalizuję się w przełamywaniu barier językowych w oparciu o najnowsze doniesienia z zakresu psychologii uczenia się oraz neurodydaktyki.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

PODOBAŁ CI SIĘ TEN WPIS?
DOŁĄCZ DO MOICH SUBSKRYBENTÓW I OTRZYMUJ ODE MNIE WIADOMOŚCI WRAZ Z BONUSAMI, DZIĘKI KTÓRYM TWÓJ ANGIELSKI WEJDZIE NA WYŻSZY POZIOM

Zapisz się do newslettera i odbierz dostęp do bezpłatnych materiałów!

Bezpłatna paczka praktycznych materiałów, która pomoże Ci pokonać barierę językową i pomoże odważniej mówić po angielsku.