Różnice międzykulturowe - co warto wiedzieć - English Coaching

Różnice międzykulturowe – co warto wiedzieć

O tym czy się dogadasz z kimś z innego kraju czy nie, często zadecydują różnice kulturowe jakie was dzielą. Ekspertka uczelni INSEAD w dziedzinie komunikacji międzykulturowej, laureatka Thinker’s 50 Reader Award, autorka książki “Culture map” Erin Meyer opracowała kilka skal różnic kulturowych.

Wynikają one z odmienności, historii i relacji między poszczególnymi krajami. Jeżeli znasz te różnice może to pomóc Ci w komunikacji nie tylko z osobami z różnych stron świata. Okazuje się, że w zależności od wielu czynników na przestrzeni wieków społeczności nauczyły się komunikować ze sobą w znacznie odmiennym stopniu. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej powstały nieco ponad 200 lat temu wskutek dużego napływu osiedlających się mieszkańców. Widać to w naleciałościach hiszpańskich, anglosaskich i francuskich w poszczególnych stanach. Ta sytuacja wymusiła wykształcenie komunikacji opartej na tak zwanym niskim kontekście.

Objawia się on między innymi podczas wypowiedzi i spotkań – duża liczba powtórzeń, dążenie do jak najprostszych, konkretnych komunikatów, jest to typowe dla krajów anglosaskich i właśnie obywateli USA.

Stany Zjednoczone charakteryzują się:

Komunikacja

Bezpośrednia – Dobra komunikacja jest dokładna, prosta i jasna. Komunikaty są rozumiane bezpośrednio, bez szukania “drugiego dna”. Powtarzanie jest pozytywne jeżeli pomaga wyjaśnić znaczenia.

Przywództwo

Średni dystans pomiędzy przełożonym, a podwładnym. Przełożony jest często partnerem, równym lub minimalnie „równiejszym” pomiędzy równymi. Czasami można publicznie nie zgadzać się z przełożonym. Symbole statusu bywają bardzo ważne.

Zaufanie

Zaufanie jest budowane poprzez wspólną pracę i profesjonalne aktywności. Relacje zawodowe są pragmatyczne, i związane z zadaniami. Mogą być krótkotrwałe. “Dobrze wykonujesz pracę – więc ci ufam i lubię z tobą pracować”

Przekonywanie

Od szczegółu do ogółu. Przede wszystkim praktyka. Najpierw przedstawia się fakty i opinie, a dopiero potem ogólną koncepcję. Dobra komunikacja i prezentacja rozpoczyna się podsumowaniem (executive summary). Dyskutuje się o praktycznym zastosowaniu. Teoretyzowanie i “filozofowanie” nie są dobrze widziane.

W jaki sposób komunikować się z kimś z kultury bezpośredniej (jak USA)?

  • Zwracaj szczególną uwagę na fakty, które komunikujesz, a nie na styl;
  • Twoi rozmówcy oczekują konkretów;
  • Nie czekaj na prywatne spotkania / okazję aby wyrazić swój sprzeciw lub krytykę;
  • Przedstawiaj bardzo konkretne propozycje;
  • Znajdź sposób aby jasno wyrażać swój sprzeciw;
  • Aluzje i niedomówienia mogą zostać niezauważone. “Jest mi przykro ale nie zgadzamy się z tym” będzie skuteczniejsze niż “Czy możemy do tego wrócić później” – chyba że naprawdę zamierzasz wrócić później do tematu;
  • Nie zostawiaj przestrzeni do interpretacji tego co komunikujesz – ogólnikowe i wymijające stwierdzenia mogą wprowadzać zamieszanie i nieporozumienie;
  • Używaj raczej publicznych spotkań, aby zdobyć informację;
  • Nie “zamiataj pod dywan” niewygodnych faktów;
  • Otwartość będzie bardziej doceniona niż dyplomacja.

Cześć!

Nazywam się Anna Modrzejewska i jestem coachem językowym. Jako psycholog i trener zmiany specjalizuję się w przełamywaniu barier językowych w oparciu o najnowsze doniesienia z zakresu psychologii uczenia się oraz neurodydaktyki.

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

PODOBAŁ CI SIĘ TEN WPIS?
DOŁĄCZ DO MOICH SUBSKRYBENTÓW I OTRZYMUJ ODE MNIE WIADOMOŚCI WRAZ Z BONUSAMI, DZIĘKI KTÓRYM TWÓJ ANGIELSKI WEJDZIE NA WYŻSZY POZIOM

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do newslettera i odbierz dostęp do bezpłatnych materiałów!

Bezpłatna paczka praktycznych materiałów, która pomoże Ci pokonać barierę językową i pomoże odważniej mówić po angielsku.