Mindfullness w nauce języka
Mindfullness tłumacząc na język polski oznacza uważną obecność, bycie w danej chwili, tu i teraz. Oznacza otwarte i przyjazne nastawienie, rozumienie tego, co się w nas i wokół nas dzieje bez potrzeby osądzania czy negowania.
Nadrzędną wartością uważnej obecności jest umiejętność skupienia się. niezwykle ważna umiejętność w procesie pokonywania bariery językowej, ze względu na najbardziej powszechne bariery, których doświadczają moi klienci: blokujące przekonania, strach przed pomyłką, brak koncentracji.
Badania pokazują, że ludzie praktykujący uważność stają się spokojniejsi, bardziej otwarci i życzliwi. W znaczący sposób wzrasta ich zdolność do koncentracji uwagi i przyswajania wiedzy. Nabierają więcej wiary w siebie, nie spieszą się z osądami, wykazują się większym zrozumieniem i łagodnością. Poprawia się też atmosfera i relacje z takimi ludźmi.
Najważniejsze kompetencje składające się na uważność to umiejętność, koncentracji, wyciszenia, dostrzegania sygnałów płynących ze świata i własnego wnętrza – w tym przeformułowania niekonstruktywnych myśli, zdolność do bycia w pozytywnej łączności z innymi oraz troska o innych i siebie. Nadrzędne wobec tych wszystkich elementów jest skupienie.
Mindfullness a radzenie sobie ze stresem, pokonywanie bariery językowej
Ćwiczenie uważności jest jak wciśnięcie przycisku „pauza”. To moment złapania oddechu, wyłączenia autopilota, skupienia na tym, czego w danej chwili potrzebuję, by wrócić do równowagi. Uważność uczy akceptować zarówno przyjemne, jak i trudne emocje, które towarzyszą nauce języka jak np. strach, wstyd, niepewność. Dzięki uważnej obecności rozumiemy swój wewnętrzny świat, a to stwarza przestrzeń do rozwoju i autentycznego bycia sobą, pokonywania bariery.
Ćwiczenie uważności uczy panowania nad gonitwą myśli i wzmacnia koncentrację uwagi, przez co łatwiej zapamiętać nowe informacje. Pomaga uwierzyć, we własne zdolności i kompetencje językowe.
Wśród narzędzi mindfullness niezwykle przydatne jest rozwijanie umiejętność świadomego oddychania, która przynosi znaczące korzyści w sytuacjach silnie stresujących, takich jak egzamin czy sprawdzian, matura z języka, trudna rozmowa w pracy z zagranicznym zespołem czy szefem anglojęzycznym. Praktykując uważność odkrywasz, że nie musisz natychmiast reagować na stresor. Dajesz sobie czas na wyciszenie, a tym samym stwarzasz przestrzeń by działać w pełni swoich możliwości.
W kontekście pokonywania bariery językowej ważną umiejętnością jest zapanowanie nad tendencją do skupiania się na negatywnych myślach, kreowania scenariuszy wydarzeń zakończonych porażką. Zamartwianie się trudnymi sprawami jak błędy w gramatyce, błędne użycie czasu, wstyd związany z milczeniem w rozmowie i nieustanne rozmyślanie o nich nasila reakcję stresową organizmu. To z kolei znacząco ogranicza możliwość pokonywania blokujących przekonań, poszerzania swojej perspektywy i entuzjastycznego podejścia do swobodnych rozmów po angielsku.
Podczas zajęć z mindfullness można się nauczyć, w które myśli warto wnikać, a które tylko obserwować i puścić dalej, którym myślom wierzyć i się ich trzymać, a które pożegnać ze spokojnym uśmiechem. Zdolność dostrzegania tego, jak myśli nami sterują umożliwia każdemu przejęcie kontroli nad swoim postępowaniem. Nie oznacza to, że udajemy, że tych myśli nie ma albo, że je wypieramy. Obserwujemy je, akceptujemy ich obecność, pozwalamy jednak płynąć im dalej, obok nas i nie wpływać destruktywnie na nasze umiejętności językowe.
Celebrowanie konstruktywnych, pozytywnych myśli na temat naszych kompetencji językowych daje wiarę i siłę do odkrywania swojego potencjału, angażowania się w pasjonujące aktywności czy poszerzania wiedzy o języku.