To, co ważne, rzadko bywa pilne, a to, co pilne, rzadko bywa ważne. D.D.Eisenhower
Efektywne zarządzenie sobą w czasie to nie robienie rzeczy pilnych, a robienie rzeczy właściwych, we właściwym czasie i we właściwej kolejności. Priorytet to zadanie najważniejsze. Aby maksymalnie efektywnie spożytkować czas na naukę języka, warto byś ustalił, co jest dla Ciebie na ten moment najważniejsze i ubrał to w motywujący cel (o tym jak go ustalić pisałam TU).
Priorytety mają największe znaczenie z perspektywy długoterminowej i wpływają na jakość życia i realizację kluczowych celów zawodowych i prywatnych. Zazwyczaj nie wymagają natychmiastowego działania (jak „pożary”, które pojawiają się w ciągu Twojego dnia), ale regularności i systematycznej pracy. Tak więc, warto byś ustalił/ustaliła priorytet w obszarze nauki języka. Możesz zadać sobie pytania:
Jakie obszar języka angielskiego ma związek z moimi celami życiowymi i wartościami? Które z tych elementów mają dla mnie prawdziwe znaczenie, dają mi największą satysfakcję i przynoszą aktualnie największe efekty?
Jeżeli chcesz się upewnić czy wyznaczyłeś sobie dobry priorytet, oceń „Czy to, co teraz robię prowadzi mnie do realizacji moich życiowych celów? Co się stanie, jeśli tego nie zrobię? Czy coś stracę? Co się wydarzy, jeśli to zrealizuję? Jakie będą pozytywne rezultaty? Czy to jest jedyny i najlepszy sposób na realizację moich celów?”
Jeżeli już wiesz, że TAK, możesz przejść do działania!
Określ priorytety w nauce metodą Eisenhowera
Aby dobrze zorganizować sobie naukę języka, warto byś określił nie tylko priorytety, ale i inne ważne kwestie oraz znalazł te obszary, na których marnotrawisz czas lub są Ci zupełnie niepotrzebne. Aby to zrobić, możesz skorzystać z matrycy opracowanej przez wspomnianego już wcześniej Eisenhowera – pochodzącego ze skromnej rodziny, generała amerykańskiego i trzydziestego czwartego Prezydenta Stanów Zjednoczonych. Jest on uznawany za jednego z najbardziej produktywnych prezydentów w historii USA, więc warto mądrego człowieka posłuchać.
Podziel kartkę na 4 obszary (w środku kartki oś pionowa powinna Ci się przeciąć z poziomą) Powstałe osie współrzędnych, określają stopień pilności lub ważności zadań związanych z nauką. Tworzą one cztery ćwiartki Matrycy Eisenhowera (zwanej też Macierzą Eisenhowera), która pozwala świadomie zarządzać nauką w czasie, analizować i oceniać własną efektywność i wybór działań, planować i ustalać priorytet, z punktu widzenia ważności i pilności zadań, podejmować trafniejsze decyzje co do podejmowanych aktywności. Tego narzędzia warto używać przy okazji przeglądów tygodniowych, podczas których podsumowujesz swoją pracę i ustalasz plan działań na kolejne 7 dni.
1. Ważne i pilne: Zrób jak najszybciej
Tymi obszarami nauki języka będziesz musiał zająć w pierwszej kolejności, ponieważ zbliża się np. termin rozmowy rekrutacyjnej w języku angielskim i musisz przygotować odpowiedzi na możliwe pytania (trochę więcej o tym, jak to zrobić pisałam w artykule „Skuteczna rozmowa kwalifikacyjna w języku angielskim – jak się do niej przygotować„)
2. Ważne i niepilne: Zaplanuj realizację
To obszary, na które musisz znaleźć i zaplanować czas w swoim kalendarzu w niedługim czasie. Nie są to bowiem sprawy niecierpiące zwłoki. Jednak zbyt długie odkładanie ich na później, może odbić się negatywnie na efektach Twojej pracy i na Twoim życiu np. W sytuacji, gdy do twojego zespołu dołącza nowy członek, z którym będziesz utrzymywał kontakt tylko zdalnie i musisz znać ogólne zwroty czy schematy pisania wiadomości. To również obszar, w którym powinny znaleźć się elementy przygotowania do matury według stopnia ich opanowania.
3. Nieważne i pilne: przekaż komuś
Są takie typy działania, które na pierwszy rzut oka wyglądają na niezwykle rozwijające i warto byś je umiał np. zrobić tłumaczenie jakiegoś ważnego dokumentu lub artykułu. Zgadzam się, że takie wyzwania są ważne. Musisz jednak ocenić czy masz do tego kompetencje. O ile jest dużo czasu na wykonanie tego zadania, możesz małymi krokami się tego nauczyć, ale gdy sprawa wpada nagle rozważ, czy nie lepiej poprosić kogoś o pomoc. Dlaczego? Dlatego, że frustracja, lęk nie są dobrymi okolicznościami do nauki, a takie na pewno pojawią się, gdy okaże się, że zadanie jest dla Ciebie za trudne. Lepiej wrócić do niego na spokojnie np. Popracować z już przetłumaczonym przez kogoś plikiem i spróbować swoich sił w tłumaczeniu na innych materiałach.
4. Nieważne i Niepilne: Eliminuj/Usuwaj z listy
To wszystkie złodzieje i pożeracze czasu oraz zadania, które tylko „udają”, że są ważne lub w ogóle potrzebne. np. Cele nauczę się 100 słówek o wędkarstwie. Jeżeli nie jesteś wędkarzem, nie pracujesz w sklepie z wędkami lub nie masz przynajmniej 10 znajomych, którzy się tym pasjonują, to nie trać energii:) Nie ucz się czegoś, czego nie wykorzystasz jeszcze w tym samym tygodniu.
Podsumowując..
W pierwszym kroku zrób listę wszystkich obszarów/tematów związanych z nauką języka, które pojawiają się w Twoim życiu prywatnym lub zawodowym.
Następnie określ pilność i ważność wszystkich tematów i przydziel zadania do poszczególnych ćwiartek. Ustal sobie, jakie działania chcesz podjąć wobec każdego tematu z listy i… przejdź do działania. Priorytety w nauce pomogą Ci lepiej wykorzystać swój czas i szybciej robić postępy.