Jak dobrze zorganizować sobie czas na naukę języka? Cz. I – czas nauki

11 czerwca 2020

Na ile jesteś w stanie się skoncentrować, gdy uczysz się języka? Może siadasz do materiałów z zapałem, a za chwilę łapiesz się na tym, że zamiast robić ćwiczenia, błądzisz myślami wokół listy zakupów albo wspominasz wczorajszy dzień? Czas na naukę języka rządzi się swoimi prawami – zobacz, jak dobrze go zorganizować, by w końcu widzieć efekty.

Czy wiesz, że substancje chemiczne mające decydujący wpływ na efektywne wykonywanie zadań i produktywną pracę, aktywują się w mózgu tylko w stanie relaksu oraz emocjonalnego zaangażowania? To tłumaczy, dlaczego zmuszanie dziecka, partnera czy siebie do czegoś, nakazywanie nie przynosi takich efektów, jakie byśmy chcieli. Kiedy jesteśmy zestresowani, niezrozumiani, zmęczeni i znudzeni, maleje nasza zdolność do koncentrowania uwagi na najprostszych nawet czynnościach. Codziennie masz do dyspozycji 24 godziny-1440 minut-86400 sekund. Czas jest najbardziej sprawiedliwą rzeczą na tym świecie, bo wszyscy mamy go tyle samo każdego dnia.

Czas skupienia a nauka języka

Średnio co 11 minut coś nas rozprasza! Na ponowne skupienie tracimy 10-20 minut!

Choć badania pokazują, że dorosły człowiek może skupić się nawet 90 minut, to praktyka dowodzi, że w dzisiejszym świecie pracy w open space, z telefonem, mailem u boku, jesteśmy w stanie względnie efektywnie popracować/pouczyć się zaledwie 30-45 minut. Dlatego ja też pracuję z moim coachee maksymalnie godzinę.

Co się dzieje w tym czasie z koncentracją, pokazują liczne badania. Przez pierwsze 10 minut 100% Twojej uwagi rzeczywiście koncentruje się na temacie, który omawiamy. Po tym czasie Twoja uwaga maleje nawet o 60%, aby po 35 minutach lekko podskoczyć, a potem już spadać do 0. Dlatego dobrze jest dzielić naukę na małe porcje, planować małe kroki.

Psychologowie i badacze donoszą, że nasz organizm pracuje w rytmie zastrzyków energetycznych (koktajli chemicznych produkowanych przez nasz mózg): MOCNYCH, które odbywają się co godzinę, i SŁABSZYCH, które pojawiają się co 15-20 minut. Mówi się, że idealnymi proporcjami cyklu pracy/nauki jest metoda 52-17. 52 minuty wytężonej pracy i 17 minut odpoczynku po niej.

To nie czas ma znaczenie. Jak dobrze zorganizować sobie czas na naukę języka

Badania firmy Draugiem Group pokazały, że to nie ilość czasu spędzanego na pracy/nauce ma znaczenie. Najważniejsze, jak układamy swój dzień. Na przykład osoby religijne, które robiły często krótkie przerwy na modlitwę, były o wiele bardziej produktywne od tych, które ciągiem wypracowywały długie godziny. Sprawdź na sobie! Pracuj, ucz się nie więcej niż godzinę, a potem zrób 15-20 minut przerwy, w której oderwiesz się zupełnie od tego, co wcześniej robiłeś/robiłaś!

Możesz użyć np. techniki POMODORO, której nazwa wywodzi się od kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. Metoda ta opiera się na działaniu w określonych cyklach czasowych. W najbardziej pierwotnej wersji polega ona na pracy w 25-minutowych interwałach czasowych, pomiędzy którymi robi się 5-minutowe przerwy. Gdy kończysz zadanie, skreślasz je z listy i po przerwie, w następnym cyklu zabierasz się za kolejne. Po 4 pełnych cyklach robisz sobie dłuższą przerwę. Podstawą tej techniki zarządzania czasem jest pełne skupienie się w określonym czasie na zadaniu i całkowite odizolowanie od innych zadań i rozpraszaczy. Dwadzieścia pięć minut jest umowne. Może to też być 35, 52 czy 60 minut. Długość przedziału dostosuj do własnych potrzeb.

Jak wygląda Twój proces nauki języka? Na jak długo jesteś w stanie skoncentrować się na zdobywaniu wiedzy? Jestem ciekawa, czy korzystasz z technik zarządzania czasem, a może idziesz na żywioł?

Czas na naukę organizacja czasu a nauka języka

W kolejnej części cyklu „Jak dobrze zorganizować sobie czas na naukę języka” porozmawiamy o priorytetach w nauce. Żeby nie przegapić wpisu, zapisz się do mojego newslettera i odbierz przy okazji bezpłatny PDF o 10 krokach do skutecznej nauki angielskiego:

[contact-form-7 id=”1594″ title=”BEZPŁATNY PDF – SKUTECZNA NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO”]

Cześć!

Nazywam się Anna Modrzejewska i jestem coachem językowym. Jako psycholog i trener zmiany specjalizuję się w przełamywaniu barier językowych w oparciu o najnowsze doniesienia z zakresu psychologii uczenia się oraz neurodydaktyki.