Blog - English Coaching

BLOG

Poznaj wskazówki dotyczące skutecznej nauki języka angielskiego, przełamywania barier językowych i swobodnej komunikacji.

3 pytania, które pobudzają do uczenia się, rozwijania, sięgania po więcej.

Najskuteczniejsi ludzie uczą się całe życie. A uczenie się, oduczanie się i ponowne uczenie jest jedną z najważniejszych kompetencji obecnych czasów. To od Ciebie zależy, czy stwarzasz sobie szansę uczenia się, rozwijania i wykorzystywania swojego potencjału. Chcę się z Tobą podzielić 3 pytaniami, które pomagają mi gdy utknę w miejscu z pomysłami czy rozwojem. 1 pytanie: Jaka jest jedna rzecz, której się nauczyłaś/eś w tym tygodniu? Czego ważnego się dowiedziałaś/eś lub co sobie uświadomiłaś/eś? Nieważne, czy to jest coś, czego nauczyłeś/łaś się w pracy, w domu, z dziećmi, mężem, żoną lub znajomymi. Ważne, żebyś dostrzegał/a swój proces uczenia się, swój rozwój. Nawet uświadamiając sobie swoją niekompetencję i widząc, że czegoś nie wiemy, robimy bardzo istotny krok na drodze uczenia się. Jeśli długo myślisz nad tym pytaniem, nie widzisz obszarów do rozwoju, to może znaczyć, że nic Cię tak na prawdę nie ciekawi, jesteś znudzony/a, sfrustrowany/a, przepracowany/a, wypalony/a. Czasem taki stan

Czytaj dalej »

Strefy komfortu – w której Ty się znajdujesz?

Często spotykam się w rozmowach z określeniami „tamten to geniusz językowy”, „on to się swobodnie posługuje językiem”, „a tamten to się sili by wyjść ze swojej strefy komfortu”, „ona nie ma kompetencji językowych”… Wtedy przypomina mi się pewna książka. Gay Hendricks w swojej książce „Wielki skok” opisał 4 strefy, w których ludzie spędzają czas: strefa niekompetencji, kompetencji, doskonałości i geniuszu. Pierwszą strefą jest strefa niekompetencji Robię w niej coś, w czym nie jestem zbyt dobra/y. Niestety inni ludzie wykonują te zadania lepiej ode mnie. Bardzo nad tym ubolewam, ale jest to strefa, w której nie warto spędzać zbyt wiele czasu z wiadomych względów- frustracja, zmęczenie, żal, lęki i pogłębianie barier np. u moich klientów pogłębia się bariera językowa. Druga strefa to strefa kompetencji. I ta strefa jest już przyjemniejsza- robię rzeczy, w których jestem dobra/y. Niestety słabą stroną jest to, że ktoś inny mógłby to zrobić równie dobrze. Więc przebywanie

Czytaj dalej »
akcent

Akcent w języku obcym – czy warto się go uczyć?

Dzisiejszy artykuł został napisany przez Martę z @achtenfrancuski ____________________________ Dziękuję za zaproszenie do rozmowy o akcencie i wymowie. Myślę, że dobrze byłoby na początek spróbować zdefiniować jak rozumiem akcent i czym akcent różni się od wymowy. Akcent to charakterystyczny sposób wymawiania głosek, słów i fraz, typowy dla danego miejsca. Inaczej po angielsku mówi się w Wielkiej Brytanii, inaczej w Stanach Zjednoczonych. Inaczej będzie brzmieć Francuz z Bretanii, inaczej Paryżanin, jeszcze inaczej mieszkaniec Prowansji. Chyba wszyscy się zgodzimy, że najlepszym sposobem na opanowanie / nabranie wybranego akcentu jest spędzanie czasu w miejscu, w którym możemy się nim otoczyć. I pewnie, że najlepiej byłoby otoczyć się tak na maksa i do końca, czyli spakować walizkę, poszukać mieszkania, znaleźć nową pracę i fru za granicę. Nie dla wszystkich jednak takie rozwiązanie jest dostępne. Co więcej, nie wszyscy, którzy taki skok na głęboką wodę wykonają, będą świetnie pływać, wyplątując się z własnego rodzimego akcentu i płynnie przechodząc

Czytaj dalej »
stres

Regulacja siebie- jak pomóc ciału i układowi nerwowemu w radzeniu sobie w stresującej sytuacji?

Przyszła wiosna, pandemia zdaje się jakby minęła (?) więc już za chwilę wystartujemy na stałe z wyjazdami, wakacjami, spotkaniami ze znajomymi, przyjmowaniem gości na grille i inne okazje. Dla wielu ludzi to nie tylko przyjemność, ale czasem  też stres wynikający z tego, że spotkają obcokrajowców, będą musieli porozumieć się w obcym kraju, lub spotkają kogoś z kim mogą porozumieć się tylko po angielsku. Bardzo często jeszcze na długo przed wyjazdem/spotkaniem zaczynamy czuć ten nieprzyjemny stresik. Im lepiej znamy samych siebie, swoje sposoby reagowania, tym łatwiej możemy sobie poradzić z trudną sytuacją. Jak?  Jeżeli rozumiemy skąd ten stres się bierze, wiemy co się zwykle dzieje i możemy efektywnie dawać sobie wsparcie. Szybkie tempo codziennego życia sprawia, że coraz trudniej jest nam się wyciszyć, uspokoić umysł, zregenerować ciało i układ nerwowy. Proponuję Ci zaprzyjaźnić się z własnym układem  nerwowym- obserwuj i poznawaj siebie, swoje reakcje, odczucia, emocje, sposoby funkcjonowania w różnych sytuacjach.

Czytaj dalej »

Różnice międzykulturowe – co warto wiedzieć

O tym czy się dogadasz z kimś z innego kraju czy nie, często zadecydują różnice kulturowe jakie was dzielą. Ekspertka uczelni INSEAD w dziedzinie komunikacji międzykulturowej, laureatka Thinker’s 50 Reader Award, autorka książki “Culture map” Erin Meyer opracowała kilka skal różnic kulturowych. Wynikają one z odmienności, historii i relacji między poszczególnymi krajami. Jeżeli znasz te różnice może to pomóc Ci w komunikacji nie tylko z osobami z różnych stron świata. Okazuje się, że w zależności od wielu czynników na przestrzeni wieków społeczności nauczyły się komunikować ze sobą w znacznie odmiennym stopniu. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej powstały nieco ponad 200 lat temu wskutek dużego napływu osiedlających się mieszkańców. Widać to w naleciałościach hiszpańskich, anglosaskich i francuskich w poszczególnych stanach. Ta sytuacja wymusiła wykształcenie komunikacji opartej na tak zwanym niskim kontekście. Objawia się on między innymi podczas wypowiedzi i spotkań – duża liczba powtórzeń, dążenie do jak najprostszych, konkretnych komunikatów, jest to

Czytaj dalej »
wiosenne porządki

Wiosenne porządki w językowej szafie- 4 szuflady o które musisz zadbać

Przyjdzie wiosna? Oby! Bociany już podobno się pojawiły. A jak pojawiły się już te najpopularniejsze zwiastuny wiosny to czas na….? PORZĄDKI rzecz jasna. Jakiś to taki dziwny czas, że nagle rzucamy się na zalegające pudła, wybebeszamy wszystko z szafy i sprzątamy. Są takie 4 szuflady związane z językiem angielskim (czy każdym innym), które koniecznie musisz wywalić na środek pokoju i ułożyć tej wiosny na nowo. Po co? Żeby oszczędzić czas, pieniądze, nerwy, papier itp. A zatem zaczynajmy! Pierwsza szuflada nazywa się CONTINUE! Tutaj ułóż starannie te rzeczy, które: robisz dobrze, sprawdzają ci się przynoszą Ci radość oszczędzają Twój czas, pieniądze, nerwy i chcesz je robić dalej, może nawet rozwijać, powiększać. Co to może być? Na przykład jakiś system nauki, który Ci się sprawdza, blog który lubisz, podcast, który Cię wciąga, materiały z których bardzo często korzystasz, przydatna książka. Druga szuflada dla klarowności nazywa się STOP! Tutaj ułóż starannie te rzeczy,

Czytaj dalej »

Jak się odnaleźć językowo i kulturowo w obcym kraju?

Przeprowadzka do nowego miejsca jest zawsze dużą zmianą. Nieważne czy zmieniasz miejsce zamieszkania przenosząc rzeczy kilka, kilkanaście kilometrów dalej, czy sprzedajesz swoje rzeczy bo jedyne co możesz zabrać to bagaż podręczny i walizkę do samolotu.  Nie umiem określić czy któraś sytuacja jest gorsza bo każdy inaczej może reagować na takie zmiany. Ja przeżyłam obie sytuacje. W ostatnim roku na kilkanaście tygodni zamieszkałam we Francji. Są 3 rzeczy które zrobiłam podczas przeprowadzki, które polecam każdemu kto stoi przed taką sytuacją. Po 1.  Zaplanuj to. Nie tylko to gdzie będziesz mieszkać, pracować, zaprowadzać dzieci do szkoły. Zaplanuj jak będą wyglądały pierwsze dni w nowym miejscu. Zacznij od szczegółów: Co będziesz jadł na śniadania? Jak zorganizujesz pierwszy obiad? Jak spędzisz pierwszy wieczór? Dokąd pójdziesz w kolejnych dniach? Co zobaczysz najpierw? Kogo chcesz lub potrzebujesz poznać, aby pomógł Ci poradzić sobie w nowym miejscu? Przygotuj sobie listę przydatnych zwrotów – jeżeli masz siłę, to

Czytaj dalej »
żaba nauka języka

Żaba i nauka języka – Co mają wspólnego?

Zjedz tę angielską żabę! Powiedziałby Brian Tracy autor bestsellera o osiąganiu sukcesu jeżeli zastanawiał byś się jak ułożyć swoją pracę z nauką języka. Wszystko cokolwiek wiąże się z planem, ustalaniem priorytetu i organizacją pracy nad językiem angielskim sprowadza się do tych czterech słów:  Zjedz tę angielską żabę:) „Ogromna żaba” czekająca na zjedzenie, to metafora – to twoje największe, najważniejsze zadanie, z którego realizacją  będziesz prawdopodobnie zwlekać, jeśli nie zajmiesz się nim od razu. Jest ona również też tym zadaniem, które w danym momencie może mieć najkorzystniejszy wpływ na Twoje życie i pomóc ci w szybkim osiągnięciu oczekiwanych  rezultatów. Połknięcie „żaby” gwarantuje poczucie satysfakcji i zadowolenie, że już nic gorszego nie może Ci się przytrafić. Nigdy nie znajdzie się dość czasu, aby nauczyć się wszystkich słówek, idiomów i zawiłości języka. Jesteśmy tak zajęci życiem, że nigdy nie nastąpi ten odpowiedni czas na naukę języka, pokonanie bariery. Wielu moich klientów mówi, że

Czytaj dalej »
zmiana

Zmiana – jak wywołać efekt angielskiej kuli śnieżnej?

Diabeł tkwi jak zwykle w szczegółach. Gdziekolwiek się teraz znajdujesz, to dobre miejsce, aby zacząć zmianę. Tak mówią… Wysiłek, który zainwestujesz dzisiaj będzie się liczył jutro. Jak zacząć? Od małych kroków. Małe kroki są często ważniejsze niż wielkie przełomy. Możesz osiągnąć dużo dzięki skupieniu się na detalach i mikro zmianach. Osobiście jestem ostatnio dużą fanką i orędowniczką teorii, że ważniejsza jest regularność niż motywacja. Każdy z nas marzy o rewolucyjnych efektach i myślimy, że tylko rewolucja w podejściu może nam je przynieść. W efekcie najczęściej spalamy przez to masę energii i marnujemy czas na rzeczy, które wcale tego nie wymagają. Wielu moich klientów zapomina, że skupienie się na detalach i małych krokach może przynieść dużo lepsze rezultaty. Jakiś czas temu przygotowałam dla Ciebie 5 wskazówek wykorzystujących japońską metodę kaizen. W Japonii kaizen dosłownie oznacza zmienianie czegoś na lepsze. Wychodzi jak by nie było, że to “dobra zmiana”. Zachęcam Cię dziś

Czytaj dalej »
motywacja

Dążysz czy unikasz?

Ostatnio przeczytałam: Dziś zrób to, czego innym się nie chce, a jutro będziesz miał coś, czego inni pragną. Pomyślałam: co to za bzdura pseudomotywacyjnych coachów i trenerów… A potem chodziło mi to po głowie cały dzień. Jak to jest z tą motywacją? Jak odkryć, co mnie motywuje do wysiłku a co demotywuje, powstrzymuje? Co sprawia że jedni osiągają cel, a inni nie? Rozmawiam o tym z moimi klientami i po latach tych rozmów potwierdza się pewna psychologiczna koncepcja: Ludzie zwykle motywują się: DO czegoś albo chcą uciec OD czegoś. Tak zwana “motywacja OD” oznacza unikanie. Nie chcę chorować, nie chcę źle wyglądać, nie chcę być zależna od innych więc dbam o zdrowie, patrzę na to, co jem, wkładam wysiłek w samodzielne gotowanie z dobrych produktów. Moi klienci którzy właśnie tak widzą swoje cele i dążenia, określają potrzeby, uczą się języka angielskiego, wchodzą w proces pokonywania bariery komunikacyjnej po to by

Czytaj dalej »
10 000 godzin

10 000 godzin – czy tyle wystarczy, aby nauczyć się języka angielskiego?

Koncepcja poświęcenia 10 000 godzin pracy, aby dojść do poziomu eksperta, jest znana już o wielu lat. Przewija się przez chyba wszystkie branże i tematy. Ciągle jeszcze spotkam go w nagłówkach artykułów, poradach na temat efektywnego uczenia się.  Nawet niektórzy lektorzy reklamują się: „ wykorzystamy sprawdzoną w badaniach teorię i nauczymy cię języka” ” zrobimy z ciebie eksperta od języków  w 10000 godzin” ” zdobądź z nami kompetencje językowe w 10 000 godzin” i wiele innych…. Cóż, prawda jest jednak taka, że to nie wystarczy! Mit te wziął się od badania szwedzkiego psychologa, który zbadał uwaga!!  Aż 30 osób- wirtuozów skrzypiec, a potem jeszcze szachistów i sportowców. Zadał sobie pytanie: Ile trzeba ćwiczyć, aby stać się mistrzem? Ile czasu trzeba rozwijać umiejętności i dojść do wybitnego poziomu? Jak to zrobić? No oczywiście wyszło mu, że 10 000 godzin, ale okazuje się (jeśli się wczytać w badanie), że dobrzy skrzypkowie ćwiczyli

Czytaj dalej »
5 dystraktorów wewnętrznych

5 dystraktorów wewnętrznych, które przeszkadzając Ci w nauce języka

I zaczęło się!  Kolejny rok szkolny! Kolejne lekcję języka angielskiego. Czy powrócą Twoje kłopoty z barierą językową? Czy dalej będziesz wkuwał słówka, których zaraz zapomnisz, albo nie będziesz umiał się nimi swobodnie, bez stresu posłużyć? To zależy od ciebie – od Twoich myśli, nawyków i planu działania.  Gdy mówi się o przeszkadzaczach w nauce, zwykle mówi się o tych zewnętrznych przeskadzaczach: “Wyłącz telefon”, “Zrezygnuj z muzyki w tle”, “Zadbaj,by nikt bez potrzeby nie wchodził do pokoju gdzie się uczysz”. Rzadko zwraca się uwagę na dystraktory wewnętrzne, które nosimy w swoich głowach! Oto przykładowych 5: Niewyspanie Człowiek przesypia około 20 lat swojego życia. Potrzebujemy snu na zregenerowanie naszego organizmu. Nasz mózg w czasie snu (faza REM) niczym komputer przetwarza dane, usuwa niepotrzebne informacje, utrwala najważniejsze. Czy jednak jest w stanie przyjmować jeszcze inne, dodatkowe informacje, np. uczyć się języków obcych? Niska motywacja wewnętrzna Zastanów się, co na Ciebie wpływa?. Jest wiele

Czytaj dalej »

Pobierz bezpłatne materiały do nauki

Zapisz się do mojego newslettera i odbierz dostęp do skarbnicy materiałów PDF, które pomogą Ci pokonać barierę językową i odważniej mówić po angielsku.

Zapisz się do newslettera i odbierz dostęp do bezpłatnych materiałów!

Bezpłatna paczka praktycznych materiałów, która pomoże Ci pokonać barierę językową i pomoże odważniej mówić po angielsku.