I zaczęło się! Kolejny rok szkolny! Kolejne lekcję języka angielskiego.
Czy powrócą Twoje kłopoty z barierą językową? Czy dalej będziesz wkuwał słówka, których zaraz zapomnisz, albo nie będziesz umiał się nimi swobodnie, bez stresu posłużyć?
To zależy od ciebie – od Twoich myśli, nawyków i planu działania. Gdy mówi się o przeszkadzaczach w nauce, zwykle mówi się o tych zewnętrznych przeskadzaczach: “Wyłącz telefon”, “Zrezygnuj z muzyki w tle”, “Zadbaj,by nikt bez potrzeby nie wchodził do pokoju gdzie się uczysz”. Rzadko zwraca się uwagę na dystraktory wewnętrzne, które nosimy w swoich głowach!
Oto przykładowych 5:
-
Niewyspanie
Człowiek przesypia około 20 lat swojego życia. Potrzebujemy snu na zregenerowanie naszego organizmu. Nasz mózg w czasie snu (faza REM) niczym komputer przetwarza dane, usuwa niepotrzebne informacje, utrwala najważniejsze. Czy jednak jest w stanie przyjmować jeszcze inne, dodatkowe informacje, np. uczyć się języków obcych?
-
Niska motywacja wewnętrzna
Zastanów się, co na Ciebie wpływa?. Jest wiele różnych bodźców, które zwiększają lub zmniejszają Twoją motywację. Wiele badań pokazuje, że nagradzanie się nagrodami zewnętrznymi (prezenciki, kasa) za sukcesy w nauce to skrót, który jak to ze skrótami bywa rzadko daje pełnię satysfakcji lub doprowadza nas do celu, który chcieliśmy osiągnąć. Co może podnieść Twoją motywację wewnętrzną do pokonania bariery językowej? Świadomość swoich kompetencji, jasny cel (po co się uczysz języka), ciekawe, angażujące zadania. Poczucie ważności tego, co robisz naładuje Twoje baterie. O motywacji więcej przeczytasz tutaj.
-
Dążenie do perfekcji
Zbyt często perfekcjoniści myślą w sposób „czarno–biały”, wierzą że: „jest tylko jeden właściwy rezultat i tylko jeden właściwy sposób jego osiągnięcia”. Albo podejmie jedynie słuszną decyzję, albo zmarnuje czas i pieniądze na tę kompletnie błędną. Ciągłe, uporczywe wątpliwości „Czy ja mówię wyraźnie?” „Czy ja dobrze wypowiadam to słowo?” „Czy ten czas jest odpowiedni” „ Czy to jest najlepszy szyk zdania jaki można napisać?” blokują rozwój i naukę. Więcej o perfekcjonizmie w nauce języków przeczytasz tutaj.
-
Natrętne myśli
Natrętne myśli mogą być zmartwieniami, nieść obawę o błąd, który możesz popełnić albo okropny impulsywny akt, którego możesz dokonać np. uciec z ważnej rozmowy czy konwersacji w języku angielskim. Wydają się pojawiać znikąd, przychodzą z niepokojącym „łup” i wyzwalają niepokój, poczucie winy, obrzydzenie, panikę i smutek.
-
Ciągły stres
Badania prowadzone przez dwóch niemieckich badaczy Schwabe i Wolf dowiodły, że w trakcie stresu zapamiętują mniej znaczących informacji w formie pojedynczych słów, lepsze wyniki uzyskano w przypadku słów osadzonych w kontekście. Jednak finalnie dowiedli, że stres obniża zdolność uczenia się średnio o 30%.
Zwróć szczególną uwagę na tą wyjątkowo nieprzyjazną 5 wewnętrznych przeszkadzaczy. Wysypiaj się, ćwicz uważność, naucz się odpuszczać perfekcjonizm i bądź dla siebie wyrozumiały. Trzymam za Ciebie kciuki!